Hoe groter de onderneming, hoe harder die op zoek is naar nieuwe medewerkers. Dit blijkt uit ‘Ondernemen in 2023‘ een groot KVK-onderzoek onder 1.400 ondernemers, waarvan 685 mkb’ers met personeel. In het onderzoek verzuchten ze: “Geen enkele kans op vinden van personeel”, “Tekort aan medewerkers remt omzet” en “Opvolging voor personeel dat met pensioen gaat is niet te vinden”.
‘Het gaat vooral om mensen die met hun handen kunnen werken. Dat zijn de ‘medische specialisten’ van de toekomst, die kunnen als zzp’er goud geld vragen nu. Monteurs, loodgieters, mensen in de koelinstallatietechniek, cv-installateurs, die beroepen. Maar ook in de gezondheidszorg natuurlijk, de handen aan het bed, en verder alles wat met automatisering en ICT te maken heeft. Maar ook mensen die het werk kunnen verzetten in bijvoorbeeld de distributiecentra en horeca, ook daaraan is een groot tekort.’
Ik wil daar zelf aan toevoegen; credit controllers met een vreemde taal, medewerkers servicekosten, incassomedewerkers voor de deurwaarderij.
Soms is het zinvol om een externe gespecialiseerde partij in te schakelen die maatwerk levert en uren interne arbeid bespaart.
Het najagen van onbetaalde facturen is een grote verliespost voor bedrijven. Daarnaast belemmeren achterstallige betalingen groei en innovatie. Maar liefst 42 procent geeft aan dat investeringen in strategische groei-initiatieven niet hebben plaatsgevonden als gevolg van te laat betaalde facturen. Te late betalingen zorgen hiermee voor een sneeuwbaleffect. Twee op de drie Nederlandse bedrijven (62%) denkt namelijk dat het momentoeieel ook niet haalbaar is om eigen leveranciers sneller te betalen.
Toch willen ze dit voorkomen, want bijna driekwart (72%) is al bezig om hun betalingspraktijken zo te ordenen dat ze leveranciers hoe dan ook kunnen betalen. Om dit te kunnen realiseren ligt de focus voor de meeste bedrijven op het versterken van de cashflow (78%), het reduceren van kredietrisico’s (75%) en het managen van te late betalingen door klanten (75%). Dit doen ze onder andere door aandacht te hebben voor vroege betalingsachterstanden (71%), samen te werken met incassobureaus (32%) en het investeren in nieuwe technologieën (24%).
Werkgevers zullen nog meer op employer branding moeten gaan inzetten. Door het herhaaldelijk bouwen aan een sterk werkgeversmerk en het blijven promoten van het positieve imago van de organisatie maak je potentiele kandidaten enthousiast. Duurzaam werkgeverschap is key. Dat is niet alleen het verminderen van de footprint, maar ook het duurzaam omgaan met je personeel. Dus de rode loper uit bijde voordeur en ervoor zorgen dat niemand interesse heeft in de achterdeur. bron; Soraya Beekvelt van Certin.
Headhunting is het nieuwe adagium. Verder zijn kandidaten die willen overstappen niet alleen gevoelig voor salaris, maar ook hybride werken is een must. Minimaal 2 dagen. Gelukkig is dat bij de meeste bedrijven ook de norm.
Hybride werken zal niet meer verdwijnen. Sommigen zien het al als een recht, Dit vergt om een ander manier van organiseren maar ook leiding geven. Andere vaardigheden bij beide partijen ook.
bron; Soraya Beekvelt van Certin.
De laatste maanden overtreft de vraag het aanbod. Als je op Linkedin je profiel openstelt voor Open for a new Job wordt je door diverse recruiters benaderd. Er zijn meer dan ooit recruiters in dienst. De reden van deze vraag is mij en anderen niet duidelijk. Enerzijds is een antwoord dat in credit management menigeen de stap als ZZP-er heeft gemaakt. Geef ze eens ongelijk. Tarieven vanaf € 50 zijn eerder uitzondering dan regel. Als de krapte blijft aanhouden, zal de vraag naar part time werk ook toenemen. Dit biedt ook kansen voor gepensioneerden die hun weg terugvinden naar de arbeidsmarkt.
Headhunting is het nieuwe adagium. Verder zijn kandidaten die willen overstappen niet alleen gevoelig voor salaris, maar ook hybride werken is een must. Minimaal 2 dagen. Gelukkig is dat bij de meeste bedrijvenook de norm.Credit Management en Corona Ondanks de Corona situatie telt Nederland minder faillissementen dan verwacht, echter verwachten experts een reeks van problemen als de overheidssteun (NOW, TOZO en TONK) zal worden stop gezet in het tweede kwartaal. De aanname dat ieder bedrijf voorzien is van voldoende werkkapitaal, is een tijdelijke situatie zeker omdat een aantal bedrijven al maanden geen belasting hebben betaald.
Het speelveld wordt anders!
Credit Controllers zullen andere technieken moeten toepassen om alle debiteuren nog effectiever te benaderen dan zij vooraf al deden. Er moet nog intensiever worden gevraagd wanneer betalingen kunnen worden verwacht of waarom niet. Dit vereist een andere tactiek van werken bijvoorbeeld door continue dynamische dagelijkse ouderdomsanalyses te maken van debiteurenportefeuilles. Nog korter op de bal spelen en doortastend opereren is hierbij het devies! Een echt telefoongesprek heeft meer dan ooit de voorkeur boven het sturen van een mail.
Bij twijfel is het verzamelen van interne en externe data essentieel. Stel je pro actief op en probeer in een vroeg mogelijk stadium bij de onderneming aan tafel te komen en samen tot een oplossing te komen. Mijn ervaring is dat er in bepaalde sectoren veel risicoklanten zijn en er intern weinig risicokennis aanwezig is. Inhuur van tijdelijke experts Wellicht is het inhuren van een tijdelijke expert een oplossing hetzij als een extra handje, hetzij sec voor een analyse op het kredietrisico. Inhuren kan zelfs per week en voor een redelijk uurtarief van circa € 47.50 plus reiskosten.
Professioneel credit management is door de Corona-crisis belangrijker dan ooit. Oplopende betalingsachterstanden bij debiteuren moeten op een verantwoorde manier beperkt worden. Op dit moment is er nog geen stijging van het aantal bedrijfsfaillissementen waarneembaar. Maar door de overheidssteun worden financieel ongezonde bedrijven – voorlopig – ook overeind gehouden. In de vorige economische crisis was 25% van de faillissementen te wijten aan wanbetaling. Alle reden voor uw organisatie om dat met professioneel credit management te voorkomen.
Men verwacht een groot effect in het derde kwartaal als overheidssteun wordt afgebouwd en de werkloosheid zal toenemen. Gevolg minder consumentenbestedingen, minder omzet bij bedrijven etc. Ondanks deze crisis nog veel vraag naar credit controllers.
Als gevolg van de ondersteuning van de overheid hebben een groot aantal ondernemers zich nog weten te redden. Maar daarna breekt de storm los. Wat te doen als credit manager? Ben je streng en haal je binnen waar je recht op hebt of ben je coulant; het zijn klanten meer dan debiteuren. Doorzetten kan het einde betekenen. Moeilijke keuze eigenlijk.
Vandaag vier ik mijn verjaardag. In hele kleine kring ofwel met vrouw en zoon. Het zijn barre tijden. Enerzijds komen beelden van de kredietcrisis eind 2008 weer boven maar die gaan gepaard met een pandemie en verschrikkelijke situaties in Italië en Spanje. Het lijkt of wij Nederlanders veel te nuchter zijn voor een dergelijke crisis en anderzijds recalcitrant zijn met als gevolg beste strandbezoekers dat er een soort van totale lock down is tot 1 juni. "Kaum zu fassen" zegt een Duitser dan!
Vanaf medio 2017 was er een omslag in de arbeidsmarkt, tenminste als ik mij beperk tot mijn business van het credit management. Steeds meer opdrachten en vacatures en steeds minder mensen beschikbaar. Of dat nu gaat veranderen weet ik niet. Credit Management en ook huurincasso vereisen nu meer dan ooit een alerte blik op de debiteurenportefeuille waarbij de vraag is hoe coulant we zullen zijn, het zijn ook klanten. De grote credit managers staan nu op en gaan beleid maken. Ik wens iedereen veel succes daarbij. Als ik kan helpen met advies of medewerkers, laat maar weten.
Silvano